Cessna C150M

Wersja M to ostatni model Cessny C150 (produkowana w latach 1975-1977). Zwiększona została wysokość statecznika pionowego o 15 cm (6 cali) co ułatwiło sterowanie podczas bocznego wiatru. W 1975 roku zbudowano 1269 sztuk "M".

W 1976 roku wyłączniki elektryczne zastąpiono bezpiecznikami. Prędkościomierz wskazywał prędkość w węzłach, elektryczny wskaźnik temperatury oleju zastąpił rurkę Bourdon'a. Dodatkowo w pełni regulowane siedzenia stały się elementem standardowego wyposażenia. Zmieniono również kształt owiewek podwozia, wprowadzono drobne zmiany w konsoli kokpitu. W tym roku zbudowano 1399 egzemplarzy.

W 1977 roku wprowadzono całkowicie automatyczny przełącznik klap (porzucono zasadę „ręki na przełączniku”), a ich wskaźnik został umieszczony obok przełącznika.W tym roku wyprodukowano zaledwie 427 ostatnich egzemplarzy z powodu wprowadzenia nowszego modelu Cessna 152. Z biegiem lat wszystkie te ulepszenia przyczyniły się do znaczącego wzrostu masy własnej samolotu z 436 do 512 kilogramów (150M Commuter). To spowodowało wzrost masy startowej o 45 kg. 

Łącznie zbudowano 3097 egzemplarzy modelu M. 

22l/h

Fuel flow

5,5 h

Endurance

Fly Poland

Operator

90 kts

Cruising speed

2 person

Pax

C150M

Version

140l

Capacity

Różnice między Cessną C150 a C152

Różnice wizualne między tymi samolotami nie są duże co często powoduje problemy z ich odróżnianiem.

Wbrew obiegowym opiniom nie można sugerować się umiejscowieniem świateł lądowania i kołowania. W wersji 150L zostały one przeniesione ze skrzydeł do dolnej maski, jednak z powodów drgań i ciepła cofnięto tę zmianę w Cessnach 152 wyprodukowanych po 1984 roku – oba rodzaje samolotów mogą posiadać jedną z tych konfiguracji i nie należy się tym sugerować.

W wersji 150L przeprojektowano podwozie, które uzyskało nowszy, okrągły przekrój, spotykany później w Cessnach 152. Starsze podwozie o przekroju prostokątnym spotyka się tylko w Cessnach 150, lecz oba modele mogą posiadać już nowsze podwozie „rurowe”.

Jedna z podstawowych różnic to maksymalne wychylenie klap, wszystkie Cessny 150 posiadają 40-stopniowe klapy, a 152 – 30-stopniowe.

Cessny 152 wyposażone są w silnik Lycoming O-235. Widać to po kształcie masek, zwłaszcza po umieszczeniu śmigła w pozycji poziomej – wlot powietrza w Cessnach 150 umieszczony jest nieznacznie ponad śmigłem, gdy w Cessnach 152 śmigło w pozycji poziomej zasłania wlot powietrza.

Ponadto maski silnika Cessny 150 są skonstruowane w sposób, który wymaga zdjęcia zarówno maski dolnej jak i górnej w razie konieczności dostępu do dolnych świec zapłonowych. Konstrukcja masek silnika Cessna 152 umożliwia dostęp do dolnych świec bez zdejmowania dolnej maski.

Dokumentacja samolotu

Przed rozpoczęciem współpracy prosimy o zapoznanie się z poniższą dokumentacją: